Site icon ІНСАЙДЕР

Множення – Як множити в стовпчик?

Дитину просто навчити множити стовпчиком, якщо робити це в ігровій формі.

  1. Математика – це складна наука майже для кожної дитини. Батькам доводиться змушувати свого чада виконувати домашні завдання, адже це необхідно не тільки для отримання хороших оцінок у школі, а й для розвитку
  2. Напружена робота мозку допомагає розвинути пам’ять, інтелект, увагу та набути відмінних навичок рахунку
  3. Усі якості, набуті у школі, будуть корисними у майбутньому житті. Вважати треба вміти не лише вченим, а й робітникам, і домогосподаркам. Одна з найскладніших дій – це множення. Воно дається відразу не кожній дитині


Важливо: Учню початкової школи часом потрібно кілька уроків, щоб зрозуміти цю дію. 

Але ж вчителі вимагають протягом декількох днів після подачі матеріалу, вивчити таблицю множення.

Як пояснити дитині множення стовпчиком?

Навчити дитину множенню – це реальне завдання, але доведеться запастися терпінням. Заняття мають бути регулярними, адже тільки система допоможе досягти бажаних результатів.


Якщо дитина ще маленька (5, 6, 7 років), необхідно приготувати наочні посібники у вигляді монет, картинок або карток для рахунку. 

Зробіть заняття в ігровій формі. 

Тривати вони мають не більше 20 хвилин.

  • Розкажіть дитині, що множення – це повторення, складання однакових чисел
  • Напишіть на аркуші паперу приклади: 2+2+2+2+2 та 2х5
  • Зробіть разом з дитиною порівняння, як швидше підрахувати додаванням або множенням
  • Щоб закріпити цю отриману інформацію, наведіть приклади з життя, але вони не повинні бути вигаданими. Наприклад, до дитини у гості йдуть 7 друзів. Для них готові ласощі — по 2 цукерки. Як швидше підрахувати – додаванням чи множенням? Підрахуйте разом із малюком і запишіть на папері у вигляді прикладу: 7х2=14

Порада: Відразу поясніть малюкові, що 3х5 = 5х3. Завдяки цьому ви зменшите кількість інформації, яку йому доведеться заучувати.

Коли пройде кілька занять, таблиця множення буде вивчена, тоді можна починати пояснювати дитині множення стовпчиком двозначних чи трицифрових чисел.

Множення на однозначне число

Діти вже у третьому класі починають проходити множення у стовпчик на двоцифрові та трицифрові числа. Але спочатку необхідно пояснити множення на однозначне число, наприклад, 76х3:

  • Спочатку множимо 3 на 6, виходить 18 – 1 десяток і вісім одиниць, 8 одиниць пишемо, а 1 запам’ятовуємо. Одиницю ми потім додаватимемо до десятків
  • Тепер множимо 3 на 7, виходить 21 десяток + одиниця, яку запам’ятовували, вийшло 22 десятки
  • Використовуємо правило множення в стовпчик: останню цифру залишаємо, а нижче записуємо десятки, вийшло 228


Правило множення в стовпчик Відразу розкажіть дитині, що при множенні в стовпчик потрібно записувати цифри акуратно, адже від цього залежить результат. 

Розряди одиниць пишуться під одиницями, а десятки під десятками.

Множення на двозначне число

Дво-, три-, чотиризначні числа можна помножити на однозначні в умі. Коли дитина стане трохи старшою, вона так і робитиме. Але множити на двоцифрове число в умі йому ще складно. Тому застосовується знову дія в стовпчик.

Приклад : Робимо множення на двоцифрове число – 45х75:

  • Під числом 45 записуємо 75 за правилом: одиниці під одиницями, десятки під десятками
  • Множення починаємо робити з одиниць: 25 – 5 пишемо, 2 запам’ятовуємо, щоб потім додати до десятків
  • Помножуємо 5 на 4, виходить 20. Додаємо до десятків 2, виходить 22. Записуємо попереду цифри 5, виходить 225
  • 7х5 = 35. Цифру 5 записуємо під десятками, 3 запам’ятовуємо і її записуватимемо потім у сотні
  • 7х4 = 28 сотень. Додаємо 3, виходить 31 сотня. Записуємо за правилом множення в стовпчик
  • Складаємо неповні твори — одиниці, десятки та сотні та отримуємо результат: 45х75=3375

Множення на тризначне число

Є такі люди, які множать тризначні числа в умі. Дитині, природно, складно це робити, тому вона має відточувати навички на папері.

Множення на тризначне число проводиться за таким же принципом, як і множення на двозначне число:

  • Спочатку множаться одиниці та записуються в рядок
  • Нижче будуть записані десятки за правилом множення в стовпчик
  • Третім рядком записується добуток сотень
  • У результаті вийдуть тисячі, сотні, десятки та одиниці, які потрібно скласти

Як множити стовпчиком двоцифрові числа?

Важливо: Якщо потрібно помножити двозначне число на три- чи чотиризначне число, запис у стовпчик виконується таким чином, щоб найбільше число було вгорі, а найменше знизу. Завдяки цій дії доведеться зробити менше записів, а множити буде легше.

Як множити стовпчиком двоцифрові числа ми розглянули вище, а як множити велике число на двоцифрове слід розібрати докладніше:

Приклад : 4325х23

  • Спочатку множимо 3 на 5, на 2, на 3 та на 4. Записуємо одиниці, десятки, сотні та тисячі
  • Тепер множимо 2 на 5, на 2, на 3 та на 4. Також записуємо, але вже десятки під десятками, сотні під сотнями, а тисячі під тисячами
  • Складаємо за правилом та отримуємо результат: 4325х23=99475

Алгоритм множення чисел

Важливо : Щоб дитина навчилася добре множити складні числа, необхідно з нею багато займатися. Ці заняття мають бути нетривалими, але систематичними.

Алгоритм множення чисел полягає у застосуванні таблиці множення. Тому дитина спочатку має досконало вивчити таблицю множення, а потім вчитися виконувати дію зі складними числами.

Важливо : Таблицю множення треба знати добре, щоб не витрачати час на пошук потрібного результату при виконанні множення складних чисел.

Ігри на множення

Важливо : Щоб швидко вивчити таблицю множення, можна тренуватися, помножуючи стовпчиком. Так вдасться закріпити знання та потренувати пам’ять.

Ігри на множення:

Дитині буде легше запам’ятати таблицю множення у віршованій формі, а цікавий персонаж допоможе їй у цьому.

Як множити в стовпчик – відео


Множення в стовпчик: короткий посібник з перетворення на генія

Множення у стовпчик дозволяє швидко видавати рішення прикладів навіть із багатозначними числами. Для рахунку потрібно знати напам’ять таблицю множення.

Як правильно множити стовпчиком

Як і у випадку зі складанням та відніманням у стовпчик, при множенні числа записуються один під одним. Кожен розряд своєму місці: одиниці під одиницями, десятки під десятками тощо. буд. Внизу малюється горизонтальна риса, відповідь пишеться під нею.

Візьмемо числа 78 та 12. Для кращого розуміння: пишемо 78 нагорі, 12 – внизу. Починаємо з одиниці нижнього числа, тобто із цифри 2.

Спочатку рахуємо 8×2=16. Число вийшло більше 10, отже, як і в додаванні, пишемо останню цифру (6), а одиницю тримаємо в умі. Тепер переходимо до десятка, тобто рахуємо 7×2=14. Одиницю ми тримали в умі, отже, зараз додаємо її до результату, виходить 14+1=15. Цифра 5 пишеться під десятками, а 1 перетворюється на новий розряд — сотні. Іншими словами, під горизонтальною межею має бути написано «156».

Переходимо до наступного розряду. Тепер наша відповідь записуватиметься інакше: остання цифра відповіді має бути рівно під верхніми десятками, тобто під цифрою 5. Виходить, що кожне наступне проміжне число зміщується на 1 розряд вліво.

Вважаємо 8×1=8. Цифра менше 10, пишемо 8 під п’ятіркою серед «156». Вважаємо 7×1=7. Сімка переходить у розряд сотень, тобто вона має бути написана під одиницею у відповіді «156». Під шісткою нічого не написано, для зручності туди можна поставити нуль.

Отримане вираз складаємо у стовпчик: 156+78. До 6 нічого не додається (0), отже, переписуємо її в колишньому вигляді. Потім вважаємо 5 +8 = 13, пишемо 3, один в умі. Нарешті, 1+7=8, додаємо одиницю – виходить 9.

Отже, відповідь: 936.

Тренуватися краще на аркуші у клітинку, щоб звикнути до розташування розрядів множників

Так само множаться й інші багатозначні числа.

Якщо у множниках є нулі, вони не перемножуються, а просто переносяться у праву частину остаточної відповіді.

Варіанти карток

Для наочності можна надрукувати картки з прикладами різного рівня складності. Так дітям буде простіше запам’ятати принцип рахунку. Приклади для практики можна використовувати при першому вивченні множення, і для повторення після канікул.

Спочатку рішення прикладів займатиме багато часу, але поступово швидкість підвищиться. Навіть за наявності калькулятора краще рахувати вручну: це розвиває розумову діяльність.

Сподіваємося наша стаття вам була корисною! До зустрічі на на нашому сайті!

Exit mobile version